Lingonkola!

I veckan har jag smakat lingonkola, hur himla gott som hellst! Så idag har jag äntligen kommit för att försöka hitta ett recept, trodde det skulle vara betydligt svårare än vad det var! Men hur som så hittade jag et recept på
alltommat.se. Dock är alla recept jag hittat likadana! :)
 
Lingonkola
 
(bilden är lånad av klarakling.blogg.se)
 
 Ingredienser:
2 dl frysta lingon (100 g)
1 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl strösocker
1 msk ljus sirap
 
Gör så här:
Klä en form 20 x 20cm med bakplåtspapper.
Låt lingonen tina och mixa de sen med typ en stavmixer.
Blanda sen ner lingonen i en kastrull tillsammans med vispgrädde, socker och sirap.
Låt det koka upp och sänk sedan till medelsvagvärme och låt det bli 120 grader, går bra kolla med kulprov.
Rör lite under tiden. Häll kolan i formen och låt sen stelna i kylskåpet.
Skär kolan i lagom stora bitar och rulla in dem i smörgåspapper.
 
Nu vet jag inte om det var exakt detta recept som jag smaka lingonkola av i veckan men jag gissar på det!
 
Hur goda som hellst! :) Kanske kommer dessa finnas med på bröllopet!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0